Kuntoutus- ja SOPE-kurssit

Sydän- tai/ja keuhkosiirtoa odottavien kurssi

Kurssin tavoitteena on antaa siirtoa odottavalle ja hänen läheiselleen tietoa siirrosta ja sen jälkeisestä toipumisesta ja elämästä sekä vertaistukea. Kurssin järjestää SYKE ja yhteistyössä on mukana  HUS:n Sydän- ja keuhkokeskuksen asiantuntijoita. Kurssi pidetään kerran vuodessa moniammatillisena viikonloppukurssina. Se on osallistujille maksuton. Matkakuluista voi hakea korvausta KELAlta.  Sydän- ja keuhkokeskus kutsuu osallistujat.

Kelan kuntoutus- ja sopeutumisvalmennuskurssit

Elinsiirtoa odottavien ja elinsiirron saaneiden lasten kurssit järjestää Munuais- ja maksaliitto.

Munuais- ja maksaliitto ja Kuntoutuskeskus Kankaanpää järjestävät elinsiirron saaneille kuntoutus- ja sopeutumisvalmennuskursseja. Kursseja on suunnattu erikseen nuorille (16-25v) ja aikuisille. Kurssitarjonta löytyy KELAn ja Munuais- ja maksaliiton verkkosivuilta.  Kelan rahoittamien kurssien hakuohjeet löytyvät  KELAn ja Munuais- ja maksaliiton verkkosivulta.  Syke tiedottaa jäsenilleen myös ko. kursseista.

Tuetut lomat

Tuettu loma on hyvä ja halpa tapa lomailla yksin tai perheen kanssa.  Lomia järjestetään yleensä Suomessa sijaitsevissa lomakohteissa ja ne ovat pituudeltaan vajaan viikon mittaisia. Tuettuun lomaan liittyy omavastuu, joka vaihtelee kohteittain (n. 20-30€/pvä). Tuettuja lomia hekevat jäsenilleen mm. Sydänyhdistykset, Hengitysliitto, Munuais- ja Maksaliitto ja SYKE yhdessä jonkin lomajärjestön kanssa. Näitä ovat esim. Maaseudun Terveys- ja Lomahuolto (MTLH) ry, Hyvinvointilomat ja Solaris-lomat. Lomahakemus tulee lähettää lomajärjestölle. SYKE  tiedottaa jäsenilleen hakemistaan tuetuista lomista.