Kilpaurheilu

Siirron saaneilla on mahdollisuus harrastaa kilpaurheilua joko oman alueensa eri lajien erikoisseuran riveissä tai sitten suoraan SYKE:n nimissä. Oman alueen erikoisseurat löydät yleensä parhaiten oman kuntasi nettisivuilta tai ao. lajiliiton sivuilta.

Suomen Vammaisurheilu- ja liikunta VAU järjestää vuosittain eri lajien tapahtumia sekä kansallisia että SM-kilpailuja, joihin voit osallistua - linkki tapahtumakalenteriin.

Kilpailuihin osallistuminen edellyttää VAU:n lisenssin hankkimista - lisenssin vakuutusehdot löydät täältä.

Elinsiirron saaneille järjestetään myös kansainvälisiä kilpailuita, joista kohokohtina ovat sydän- ja keuhkosiirrokkaiden omat EM-kilpailut sekä kaikkien elinsiirron saaneiden yhteiset MM-kilpailut. Molempiin osallistuminen on vapaaehtoista, joten joukkueeseen pääsevät kaikki halukkaat.

EM- ja MM-kisamatkat ovat pääsääntöisesti omakustanteisia, yhdistykseltä tai VAU:lta voidaan kisakohtaisesti saada avustuksia kisamatkakustannuksiin. Kisoihin valmistautumisen, ilmoittautumiset ja kisajoukkueen kokoamisen koordinoi ja hoitaa VAU yhteistyössä meidän potilasjärjestöjen kanssa. Ennen jokaista kilpailua pyritään järjestämään joko yhteisiä tai lajikohtaisia valmennusleirejä eri paikoissa ympäri Suomea - niistä tiedotetaan erikseen tapauskohtaisesti myös näillä sivuilla.

EM-kilpailut

EM-kilpailut järjestetään joka toinen vuosi - viimeksi ne järjestettiin v2016 Vantaalla, seuraavat kilpailut ovat vuonna 2018 Italian Lignanossa. Osallistumisoikeus EM-kilpailuihin on jokaisella sydän-, keuhko- tai sydän-keuhkosiirron saaneella henkilöllä.  Päivitämme näille sivuille tietoa kisoista sitä mukaan kun niitä tulee.

Vantaa 2016 kisojen sivut löydät täältä.

Italian kisojen sivuja ei ole vielä avattu - päivitämme tähän linkin heti kun niiden aukeamisen jälkeen.

MM-kilpailut

MM-kilpailut järjestetään myös joka toinen vuosi - edelliset olivat 2015 Argentiinassa, ja seuraavat järjestetään Malagassa, Espanjassa 25.6.–2.7.2017. Osallistumisoikeus elinsiirron saaneiden MM-kisojen kilpailulajeihin on jokaisella elinsiirron saaneella henkilöllä (munuainen, maksa, sydän, keuhko, luuydin, haima ja/tai haiman saarekesolut, suolisto tai näiden yhdistelmä) ja elävällä elinluovuttajalla (munuainen, maksa, luuydin).

Vuonna 2018 järjestetään myös elinsiirron saaneiden talvikisat Anzère, Sveitsissä - lisätietoja kisoista täältä.

Lisätietoja MM-kilpailuista löytyy

• VAU:n sivuilta - linkki