Sydänliitto 60 vuotta

Täyttäessään 60 vuotta vuonna 2015 Suomen Sydänliitto ry tuotti dokumenttielokuvan Sydäntemme tarina. Elokuva, jonka tuotti Franck Media Oy, kertoo Suomen noususta terveysvalistuksen mallimaaksi. 60 vuotta sitten perustetulla Sydänliitolla ja sen toiminnalla on ollut merkittävä rooli viestin viejänä ja terveiden elintapojen edistäjänä kansan keskuudessa.

Sydäntemme tarina - TEASER

Elokuva Sydäntemme tarina
Ohjaus: Sanna Liinamaa, Elizabeth Aaltonen
Käsikirjoitus: Teija Riikola
Leikkaus: Sanna Liinamaa
Tuottaja: Anne Ehrnrooth
Vastaava tuottaja: Michael Franck
Tuotanto: Franck Media

Euroopan vanhimman sydänjärjestön urakka alkoi, kun Suomella oli sydän- ja verisuonitautien kuolleisuudessa maailman ennätys. 1950-luvulla sydänsairaudet olivat syynä lähes joka toiseen kuolemantapaukseen. Huoli sai suomalaiset perustamaan Sydänliiton ja useita paikallisia yhdistyksiä.

Vakavan tilanteen panivat merkille lääkäri ja professori Pauli Soisalo ja edistyksellinen tiedottaja Kullervo Heiskanen, jotka halusivat perustaa yhdistyksen sydän- ja verisuonitautien vastustamiseksi. Mallia toiminnalle haettiin Yhdysvalloista saakka. Suomeen syntyi sydäntautiyhdistys helmikuussa 1955.

Vuosien aikana on kohdattu haasteita, kuten rasvasodat, taistelu tupakkateollisuutta vastaan, kolesteroliväittelyt ja statiinikohut. Suomen Sydänliitto on tehnyt sinnikkäästi työtä sydänterveyden puolesta ja 60 vuoden aikana sydänkuolleisuus on pudonnut puoleen ja miehillä peräti 80 prosenttia. Menestystarinasta huolimatta verenkiertoelinten sairaudet ovat edelleen johtava kuolinsyy Suomessa.

Nykyisin Sydänliitto on kaikkien sydänjärjestö ja sen toiminnassa ovat mukana myös harvinaisempia sydänsairauksia sairastavat sekä tänä vuonna 40 vuotta täyttävä Sydänlapset ja -aikuiset ry.

Sydäntemme tarina -elokuvan tuottamista ovat tukeneet Wihurin säätiö, Sydäntutkimussäätiö, Sydänsäätiö ja Paavo Nurmen säätiö.