Satakunnassa juhlittiin 60-vuotiasta sydänpiiriä

27.4.2017

Sydämen suurkuluttajaksi itseään kutsuva Anna Puu sai musiikillaan useamman silmäparin kosteaksi Satakunnan Sydänpiirin 60-vuotisjuhlan avauksessa. Puulta kuultiin hittejä kuten C'est La Vie, Säännöt rakkaudelle ja Mestaripiirros.

Puu myös muisteli lapsuuttaan Pohjois-Karjalassa, kun kavereiden luona suolaa sai pyytämällä pyytää ruokapöydässä. Terveellisiä elintapoja ajaneen Pohjois-Karjala-projektin isäkin löytyi salista. Juhlapuhuja Pekka Puska kertoi sydänterveyden historiasta ja nykytilasta 100-vuotiaassa Suomessa.

- Joka kolmas kuolema maailmassa johtuu sydän- ja verisuonitaudeista, kertoi Puska. Hänen mukaansa yhteiskuntaa olisi kehitettävä siihen suuntaan, että terveellisiä valintoja on helpompi tehdä.

- Terveysvalistus tavoittaa nyt paremmin koulutetut, mutta kaikkien mukaan saaminen vaatii rakenteellisia toimenpiteitä.

Kiitosta pitkään toimineille

Juhlassa palkittiin ansiokkaasti sydänpiirissä toimineita henkilöitä. Martti Sinisalmi kutsuttiin piirin kunniapuheenjohtajaksi ja hänelle luovutettiin Sydänliiton kultainen ansiomerkki. Myös piirin pitkäaikainen terveydenhoitaja Kyllikki Naskali sai kultaisen ansiomerkin. Sydänliiton hopeinen ansiomerkki luovutettiin piirin toiminnanjohtaja Susanna Lehtimäelle, toimistosihteeri Marja Kiviniemelle sekä varapuheenjohtaja Risto Rajalalle.

Juhlan päätti hanurimusiikilla Matti Koivusilta Huittisten Sydänyhdistyksestä sekä yhdessä laulettu Satakunnan laulu.

Kohderyhmät Yhdistystoimijat